pondělí 5. června 2017

Zeleninová směs se sojovou omáčkou a rýžové nudle

Jak jsem slíbila, dnes si něco uvaříme. Jelikož jste mohli v minulém článku vidět hodně netypických potravin chtěla bych vám ukázat co z některých potravin vařím.

Na YouTube se koukám na různé cestovatelské dokumenty a často mě ohromí jídla v jiných zemích. Občas zde něco objevím co mě inspiruje. Abych byla upřímná, česká kuchyně mě nebaví a ani ji neumím protože nejsem zrovna milovník hutných omáček s pěti knedlema.

Snažím se hledat různé nové potraviny s co nejjednodušším složení a taky aby i samotné vaření nebylo příliš náročné a hlavně abych si pochutnala.

Vaření může být velká magie, protože je vlastně na vás co všechno přidáte nebo uberete, upravíte tak či jinak. Vaření není pečení kde musíte dbát více na poměry surovin.

Když jsem se minulý týden koukala na dokumenty o Asii, shlédla jsem mnoho cestovatelský vlogů na Youtube, zaujala mě tamější kuchyně. Hodně zeleniny a to mi připomnělo, jaký jsem flink ohledně její konzumace. Viděla jsem jak můžou být zajímavá jídla i bez masa, právě naopak s velkým množstvím zeleniny. Zaujali mě různé rýžové věci, jako placky, nudle a samozřejmě různé druhy rýže, hodně koření, sojové omáčky atd.
Říkám si, to musím také vyzkoušet.

Můj pokrm nemá jméno a v podstatě je mnou vymyšlený. Pouze z mých úsudků co asi asijská kuchyně obsahuje ale samozřejmě že mi toho mnoho chybí a jak píšu, je to můj recept na asijský způsob.

Jdeme na to...
Ingrediencí je potřeba dost ale všechny jsou dostupné a rozhodně nejsou předražené...


 Zeleninový mix - buď mraženou a nebo až budete mít ze zahrádky tak můžete použít vše co vás napadne. Jakou zeleninu si do toho dáte je v podstatě na vás. Já jsem dala půlku pytlíku
Moje zelenina je mix všeho(kukuřice,hrášek, brokolice, lusky, mrkev atd.)

 Houby - do asijských pokrmů se dost dávají houby, nejlepší budou houby shitake, hlíva ale v podstatě je to také na vás, pro mě za mě si tam dejte třeba žampion. My máme naše houby akorát jsou usušené. Můžete je tak používat po celý rok, důležité je mít dobře uskladněné. Sušené houby kupované jsou jinak dost drahé.

Rajčátka - u mě je to základ snad všeho, protlak nepoužívám
Cibule - použila jsem cibuli včetně natě, můžete ji tam dát kolik chcete
Česnek - můžete dát samozřejmě více, je dobrý na ochucení, nemám ráda jídla která nemají chuť
Sojová omáčka - je jich neskutečně moc druhů, tato moje je nepálivá, doporučuji navštívit vietnamce protože je vozí přímo z jejich země a nedávají si k nim takové přirážky jako ve zdravých obchodech.


Mraženou zeleninu a houby uvařte ve vodě nebo v páře, jak to máte raději. Vařte cca 20 minut, můžete lehce osolit.

Mezitím si připravíme ostatní...




Směs koření, kterým budeme jídlo potom dochucovat.
Vyhrabte doma zásoby koření a udělejte si takovou směs. Já si vezmu třeba tři druhy něčeho, většinou černý pepř nebo 4 druhy pepře(červený, zelený, bílý), chilli a něco zeleného.
Je to jenom na vás.
Koření rozdrtím a smíchám v hmoždíři, nejlepší věc na světě. Mám i mlýnek ale moc ho nepoužívám.
Drcený pepř je naprd, vůbec nepálí a já z něj cítím akorát plíseň. Používám tedy pepř celý, který potom rozdrtím. Pokud mám možnost tak si rozdrtím normálně i chilli papričku, je to tak lepší.


Nakrájíme si rajčata na kostičky, taktéž i cibuli včetně natě.
Směs koření mám připravenou v mističce, není nutné ji všechnu použít. Zbytek uschovejte a použijte na něco dalšího.

Ve skleničce od hořčice jsem si přes noc naložila tofu.


Tofu není dobré samotné ale různě naložené je fajn.
Marináda nebo jak se tomu říká obsahuje, trochu oleje, drcený pepř, petržel, rozdrcená cibulka a poměrně dost česneku, trochu sojové omáčky a trochu rajčat.
Zavíčkujte, zatřepejte sklenici aby se to všechno promíchalo a nechte přes noc v lednici.


Naložené tofu včetně nádivky ve sklenici vylijte do hrnce a nechte chvíli restovat nebo jak se tomu říká.
Olej můžete použít jakýkoliv, já měla v lednici slunečnicový, tak jsem použila ten ale jasně že olivový bude lepší, je to na vás.
Při vaření nechvátejte a nemějte strach že se vám jídlo hned spálí.


Po chvíli do hrnce nasypte nakrájená rajčata s cibulí, promíchejte a pro pokud máte strach aby se vám nic nepřipálilo, dejte tam trošku vody. Nechte vařit a oheň nebo teplotu na plotně korigujte podle potřeby.


Až se zelenina s houbami uvaří za těch 20 minut, přendáme je do hrnce s ostatními ingrediencemi. Jelikož se voda při vaření průběžně vypařuje, přilijeme k zelenině i pár naběraček vody z hrnce ve kterém jsme předtím vařili zeleninu. Takto tmavá voda je v důsledku sušených hub, je to normální.

Následně zavřete poklicí, nechte v klidu vařit. Není třeba vařit příliš dlouho, neboť zeleninu máme už uvařenou a rajčata máme hned.

Dbejte na to aby bylo v hrnci trochu vody a udělalo nám to jakousi šťávu. Rajčata šťávu zahustí a dodají vláčnost nebo jak bych to řekla.


Po chvíli přidejte připravené koření, osolte a nalijte sojovou omáčku, cca 2 polévkové lžíce, záleží dle druhu omáčky.
***Dochucujte dle vaší chuti, tady nejsou stanoveny poměry kolik čeho máte dát.***
Přikryjte poklicí a nechte ještě chvíli ohřívat na malou teplotu.

Jdeme do finále


Rýžové nudle, existuje mnoho druhů, já mám ploché.

Příprava
Ohřejete vodu a těsně před varem vypněte. Do teplé vody vložíte nudle, je s nimi horší manipulace ale dají se zvládnout.


Postupně jak měknou se nám podaří nudle ponořit celé. Něčím přikryjte hrnec a nechte 5 minut ve vodě.
Aby toho nebylo málo, můžete si mezitím nakrájet čerstvou zeleninu, jako já třeba rajče a okurku.

Po 5 minutách nudle sceďte, nejlépe přes síto protože mrchy pěkně kloužou, lehce sklouznou do odpadu a to nechceme.
V sítu je ještě trochu vodou přepereme. Nudle mohou zapáchat jakoby hlínou ale neděste se, na talíři nic neucítíte.

Na podávání doporučuji misku nebo hluboký talíř, nudle pak na sebe lépe navážou šťávu se zeleninou.


Vhodné jak pro vegany, nevegany, bezlepkové i bezlaktózové lidi :-)


Tak dobrou chuť 


5 komentářů: