čtvrtek 29. dubna 2021

Britský second hand[charity shop]

Já vím že těm článkům příliš nedám ale prostě mám často období kdy mě nebaví nic tvořit, nechci trávit čas na počítači a prostě se mi nechce. Já myslím že je zbytečné se do něčeho nutit.

Mám ráda oddechové články a dnes tu chci představit jaké jsou britské second handy, jak to v nich chodí a jaké zboží v nich nalezneme.

Ze začátku bych zdůraznila mojí vášeň k nakupování a objevování oblečení v second handech. Moje příjmy jsou dostačující a nad nákupy běžných věcí rozhodně nemusím přemýšlet, zda si danou věc mohu pořídit či ne. Já secondhandy miluji, vždycky zde najdu spoustu pěkných kousků a rozhodně nemám žádný odpor nosit oblečení po někom. Navíc se mi tento způsob zdá udržitelnější a taky ekonomičtější než nakupovat neustále nové oblečení, které si na sebe člověk vezme jednou a víckrát už ne. 

Anglický second hand se zde nazývá Charity shop, který podporuje většinou nějaký hospic, dětský domov atd. Nejednou jsem zaslechla o tom jak jsou v Anglii sekáče super. Ano, to rozhodně jsou. Britové jsou velmi silná konzumní společnost, kde se opravdu plýtvá, jak penězi, tak i jídlem a o oblečení ani nemluvě. Charity shops neboli místní sekáče najdete všude, klidně dva i tři v jedné ulici a vůbec není hanba v nich nakupovat. Pamatuji si když jsem byla v Chestru, tak veškeré obchody v postraních uličkách byli pouze sekáče. Spousta Charity shops nabízí i domácí potřeby, hračky, sezonní věci a sortiment se často mění a málokdy ten jeden svetr bude viset na ramínku déle jak tři dny.

Zásadní rozdíl mezi českým a britským sekáčem je kvalita oblečení. Rozhodně se nesetkáte s potrhanými kusy oblečení, oblečení kde jsou díry, skvrny, vytahané kusy, tak jako mám zkušenost z českých sekáčů. Oblečení je z 90% ze současné módy, nečekejte hadry krále klacka co už nikdo nikdy na sebe nevezme. Veškeré oblečení bývá často nenošené, protože spousta lidí si koupí oblečení, které nemá kam nosit nebo si danou věc vezme jednou na sebe a konec, protože sezona skončí a tričko nebo svetřík další rok už není moderní a britové vskutku rádi nakupují a navíc oblečení je tady jeden z nejlevnějších artiklů vůbec.

Názvy second hand obchodů asi nemá příliš cenu zmiňovat, neboť v kazdém mětstě jsou jiné a většinou se název shoduje s programem pro který peníze z oblečení jdou.

Budete se divit ale ceny v podstatě nového oblečení málokdy přesáhnou 5£ což je cca 150 Kč. Pamatuji si u nás například Textil House, kde sekáčové hadry stáli dokonce 300 Kč a dodnes stále vidím na internetových inzerátech jak někdo prodává použité oblečení za cenu skoro nového. Uvědomte si, že oblečení v dnešní době nemá moc hodnotu pokud nejde o něco fakt originálního.Už je to ňáký ten pátek co jsem si odvykla vymetat obchody a nakupovat vše co se mi jen líbí. Snažím se nad koupí oblečení trochu přemýšlet, zda dnou věc potřebuji a využiji nebo si ji kupuji jen proto že je teď moderní.


Kromě oblečení zde najdete v second handech i bytové doplňky, hračky, knihy takže místní sekáče jsou různorodé a rozhodně se nejedná jen pouze o oblečení. Dokonce je zde spousta obchodů co nabízí nábytek nebo domácí spotřebiče.

Nakonec vám ukážu pár kousků, které jsem si pořídila já. Na fotce se jedná o topy, no zkrátka trička, tílka, halenky, svetry jsou kouskem, které já osobně nakupuji v second handech nejvíce. Květované šaty jsou poslením kouskem a moc se mi líbí jejich styl.
....

Je neuvěřitelné, když si představíte kolik odpadu denně vytvoří textilní průmysl v rozvojových zemích, kolik nepotřebného oblečení se vyrobí, je to naprosto šílené a my kteří jsme nikdy nenavštívily hlavní textilní země a textilní továrny například v Bangládéži, nemáme ani páru jaké následky toto do buducna způsobí. Proto každý malý krok když udělá každý nás má obrovský dopad, jak pozitivní, tak i negativní. I pouhé nošení své vlastní tašky do obchodu udělá moc, místo opakovaného nákupu igelitky při každém nákupu. Této problematice bych se určitě chtěla věnovat někdy příště.

Já vím, i já nakupuji na Aliexpressu, který je tím přesným ukazatelem zbytečného a nekvalitního zboží. Nicméně většina zboží v běžně známých obchodech je založena na překupování věcí z Číny, jenom ten známý obchod nahodí svoji nášivku, tím pádem i cenu. Až budete mít cestu do Prahy, doporučuji navštívit místo zvané Sapa a potom si zcela uvědomíte jaká je skutečnost obchodů v obchodních centrech. 
Co ale s tím? Já se alespoň snažím nakupovat méně a to co opravdu unosím.








Žádné komentáře:

Okomentovat